به مناسبت سالروز سفر پر خیر و برکت علمدار صبر و بصیرت به شهر مقدس قم – 27 مهر 1389
+
اگر آن روز هم مردم شهر «انبار» به امیرالمؤمنین(ع) میگفتند: «چون شما ولیالله و وصی پیامبر هستید، به شما احترام میگذاریم» یقیناً امیرالمؤمنین برخورد دیگری میکردند و مانع آنها نمیشدند. همانطور که رسول خدا(ص) در زمان هجرت مانع استقبال مردم مدینه نشدند و حضرت رضا(ع) نیز استقبالکنندگان از خود در نیشابور را از این کار نهی نکرده و حدیثی به آنها هدیه کردند. در حالیکه هر دوی این استقبالها پرشورتر و پرجمعیتتر از آن استقبال مردم شهر انبار بود. بنابراین نیت و انگیزه استقبال خیلی اهمیت دارد و تعیین کننده است. اصل استقبال اشکالی ندارد؛ مهم این است که فلسفه آن چه باشد. اگر فلسفه آن شاهپرستی باشد، باید ترک شود ولی اگر فلسفه آن خدایی باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه طبق روایات، یکی از اوصاف یاران امام زمان(ع) است. ما استقبال و بدرقهای را خوب میدانیم که خودش قیام لِلّه و تظاهرات ولایی است.
استاد پناهیان حفظه الله
امام صادق علیه السّلام فرمود: «هر که یکى از فقراء مسلمان ها را به وسیله ی لباسى از برهنگى بپوشاند یا او را به چیزى از قوت زندگى یارى دهد، خداى عزوجل 7 هزار فرشته بر او گمارد که تا زمانى که در صور دمیده شود، براى هر گناهى که مرتکب شده آمرزش خواهند.»
أصول کافی، ج3،ص292
امام صادق علیه السّلام فرمود: «فقراء مسلمان، هفتاد سال زودتر از توانگرانشان در باغ هاى بهشت آرام می گیرند، سپس فرمودند: برایت مثلى بزنم، حکایت این دو دسته، حکایت دو کشتى است که به گمرک رسند و گمرکچى یکى را خالى بیند و گوید رها کنید برود، و دیگرى را پر از بار بیند و گوید نگهش دارید...!»
أصول کافی،ج3،ص359
و
.
.
.
+
پ.ن: ای که دستت می رسد، کاری بکن...
حضرت امام صادق علیه آلاف التحیة و الثناء:
فرمود: آسایش و راحتى کامل براى شخص مؤمن نیست مگر هنگامى که زندگى دنیوى او سپرى شده و لقاء پروردگار متعال براى او حاصل شود، و تا لقاء اللَّه حاصل نشده است در چهار مورد ممکن است استراحت پیدا شود:
یک: در حال سکوت است که به خود آمده و توجه پیدا کند به حالات قلبى خود که در چه حال است و چه صفاتى را دارد و چه علائقى در دلش هست و ببیند که ارتباط او با خداى خود چه اندازه است، و از مقامات رضا و تسلیم و تفویض و صبر و معارف الهى چه مقامى را دارا است.
دو: در حال خلوت است که در گوشهاى نشسته و از ابتلائات و گرفتاری هاى مردم و از ناراحتى هاى اجتماع فاصله پیدا کند.
سه: در حال گرسنگى است که وسوسه هاى نفسانى و شهوات حیوانى در این حالت قطع شده، و حال صفا و روحانیت پیدا شود.
چهار: در حال شب زنده دارى است که پس از نیمه شب که همه به خواب رفته و سکوت و خاموشى همه جا را فرا گرفته است، از خواب برخاسته و چشم دل باز کرده، و با حالت نورانیت و اخلاص مشغول راز و نیاز با پروردگار متعال بوده، و قلب و روح خود را پاک و منور و روشن سازد.
مصباح الشریعة، ترجمه مصطفوى، ص123
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله فرمودند: «خدا رحمت کند کسى را که در نیکوکارى به فرزند خویش کمک کند.» پرسیدند: چگونه فرزند خود را در نیکى یارى نماید؟ حضرت در جواب، فرمودند: « 1.آنچه را که کودک در حد توان خود انجام داده است، بپذیرد. 2.آنچه انجام آن براى کودک سنگین و طاقت فرساست، از او نخواهد. 3.او را به گناه و طغیان واندارد. 4.به او دروغ نگوید و در برابرش مرتکب کارهاى احمقانه نشود. »
(محمدبن یعقوب کلینى، الکافی، ج 6، ص 50، روایت 6)
شخصی در مسجد کوفه حاجتی داشت و برای حاجتش خیلی عجز و ناله به درگاه خداوند متعال میکرد. یک مرتبه متوجه شده بود آقای بزرگواری جلوتر ایستادهاند که گویا حضرت بودند، حضرت به او میفرمایند: اگر تو برای فرج و ظهور دعا کنی تا بیایم؛ هم مشکل تو حل میشود، هم مشکلات دیگران حل میشود، دعا کن تا ظهور حاصل شود.
حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه
نرم افزار «نیشها و نوشها» ، مجموعهای از هشدارهای روانشناختی
به همراه معرفی نکات مهم و کلیدی برای یک «زندگی عاقلانه و شادمانه»در قالب کتاب، سایت و نرم افزار است.حجم: 6.73 مگابایت